Logistiikka-messut

200 000 tilauksen käsittely 4 henkilön työpanoksella

Kolumni  13.08.2018

Heräsikö mielenkiintosi? Näin esitti Osto & Logistiikka -lehden uutinen 3.7.2018 kiinalaisen JD.comin varastosta. Rutiinityöt on korvattu roboteilla. Syrjäseuduilla tilausten jakeluihin käytetään jakeluihin droneja, jotka kuljettavat yli 60 kiloa painavia paketteja.

En tiedä miltä osin uutinen pitää paikkaansa, mutta Kiinaan tekisi mieli lähteä tutustumaan. Tuon rinnalla kalpenisi mittavimmatkin kotimaan logistiikkakeskusten automatisoinnit. Jos tämä ei ole totta ihan vielä, niin tulevaisuutta se lienee ainakin.

Würthillä satsattiin sisälogistiikan automaatiohankkeeseen pientavaran käsittelyn osalta, ja laitteisto on ollut käytössä nyt reilun vuoden verran. Hankkeella oli useita tavoitteita, mm. parantaa entisestään korkeatasoista laatua keräilyssä, nopeuttaa ja tehostaa toimitusten käsittelyä, luoda joustava ratkaisu asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin, kuitenkin huomioiden automaation maltillinen investointi sekä ylläpitokustannukset. Hankkeen kaikki tavoitteet saavutettiin sekä automaation käyttöönotto oli varsin sujuvaa, mikä näkyi asiakkaille ainoastaan palvelutason parantumisena. Toteutus tehtiin shuttle adapto -teknologialla sekä erilaisilla kuljetinratkaisuilla. Maininnan arvoista toteutuksessa sekä vierailijaryhmissä usein ihailua herättävää on myös kotimaisen valmistajan Jometin innovaatio, jota käytetään pahvilaatikoiden madaltamiseen ja sulkemiseen.

Automaatiohankkeen jatkumona on lähiviikkoina edessä rouva Siiri Würthin astuminen työelämään Würthin logistiikkakeskuksessa. Siiri on SIR-teknologiaan perustuva kappaletavaran keräilyyn kehitetty robotti, joka tekee töitä yhdessä ihmisen kanssa. Kyseessä on Würthin, Leanwaren ja Vanderlanden yhteispilotti, jolla kehitetään kappaletavaran keräilyä robotiikan avulla.

Tulevasta työvoimapulasta on puhuttu jo pitkään. Tänä vuonna asia on mielestäni konkretisoitunut, sillä selkeitä muutoksia aiempaan on ollut havaittavissa. Työelämään astuvien nuorten asenne ja sitoutuminen työhön on erilaista kuin aiempien sukupolvien. Tämä lisää entisestään tarvetta uusien toimintamallien luomiselle sekä rutiiniluontoisten asioiden automatisoinnille, joista esimerkkinä mainittakoon miehittämättömät Würthin Wücon-myymälät lähellä asiakkaita. Rutiiniluontoisten asioiden automatisointitarve tai perinteisistä toimintamalleista irtautuminen ei siis liity pelkästään sisälogistiikkaan.

Pelkäänpä, että työvoimapula iskee lähivuosina kasvoille siten, että on mietittävä useita uudenlaisia tapoja toimia, esimerkkinä Amazonin käyttämä Über-malli kuljetuksiin ja jakeluihin. Digitalisaation mahdollistaman potentiaalin hyödyntäminen on logistiikassa vasta alkumetreillä. Materiaalivirtojen synergiapotentiaali kilpailijoiden tai eri toimialojen kesken on lähes kokonaan vielä käyttämättä, ja tästä tulee hyötymään myös ympäristö. Logistiikka-alalla tarvitaan siis yhä enemmän innovatiivisuutta, avarakatseisuutta sekä henkilöitä, jotka ymmärtävät laajoja kokonaisuuksia niin prosessi- kuin tietojärjestelmätasolla. Seuraava pullonkaula tulee olemaan tällaisten henkilöiden puute.

Yksistään prosessit, järjestelmät tai digitalisaatio eivät asioita kuitenkaan pelasta. Huolehtiminen, varmistaminen, yrittäjämäinen toimintatapa, lupausten pitäminen – nämä eivät häviä mihinkään, vaan niiden arvo tulee korostumaan jatkossa. Würthin sisälogistiikassa tämä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi jatkuvaa 100 % toimitusvarmuutta, josta ei tingitä.

Terhi Vesala, logistiikkapäällikkö 

Würth